loading...
کالا پیک
حسین بازدید : 350 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

انواع گره ها در قالی بافی

(گره فارسی و ترکی)

گره (یا ریشه ، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله )زدن قالی یکی از امتیازاتی است که بافت قالی را از سایر دست بافتهای سنتی نظیر گلیم و جاجیم جدا می کند.ریشه زدن یعنی پیچیدن یا گره زدن نخ پشمی (خامه) و یا ابریشمی به دور دو چله (تارهای زیر و رو)  که اندازه دو سر این گره تشکیل یک پرز دولا را در قالی بدهد.

دو روش متمایز و متداول برای گره زدن عبارتند از:

 الف) گره های ترکی(  متقارن ،خوابیده یااستاندارد ) :

خامه به دور هر دو تار پیچیده شده و تارها نسبت به هم تقارن دارند.برای گره زدن به روش ترکی غالبااز قلاب قالیبافی استفاده می شود. ابتدا مانندروش فارسی خامه را از توپک گرفته و به دست چپ می گیرند (سر خامه میان دو انگشت سبابه و شست دست چپ قرار می گیرد) حال به وسیله قلاب که در دست راست است، یک تار زیر را به طرف جلو کشیده و با دست چپ سر خامه را از پشت آن می گذرانند. در اینجا سر خامه را با دو انگشت سبابه و شست دست چپ گرفته و ادامه نخ خامه را به کمک سایر انگشتان در کف همان دست مهار می شود. خامه ضمن این رفت و برگشت در حد فاصله دست چپ و تار زیر، زاویه ای را به وجود خواهد آورد که در رأس آن تار زیر قرار دارد. حال سر قلاب را از میان این زاویه به طرف تار رو که در سمت چپ تار زیر قرار دارد برده و آن را دور می زنند. سپس با سر قلاب قسمتی از خامه را که ضلع بالایی زاویه مذکور را تشکیل داده است گرفته و قلاب را به سمت عقب می کشند. با این حرکت سر خامه از پشت تار رو گذشته و از میان تار زیر و تار رو بیرون می آید. حال دو رشته نخ خامه را که میان دو تار ذکر شده قرار دارند گرفته و گره را پایین می کشند و اضافه نخ خامه را به وسیله لبه قلاب می برند. باید سعی شود سر نخ خامه به طریقی به دست گرفته شود (ضلع بالایی زاویه) که از یک سمت نیازی به بریدن خامه نبوده و تنها سر دیگر توسط لبه قلاب بریده شود تا در مصرف خامه صرفه جویی شود. همچنین دقت شود تا دو سر گره به یک اندازه بوده و یکی کوتاه و دیگری بلند نباشد.

انواع گره های ترکی که عبارتند از:

گره ممتاز

گره معمولی ترکی یا استاندارد

گره برعکس یا گره برجسته که نوعی گره ترکی میباشد

*گره ترکی راست (متقارن راست): اگر اول تار روی چوب هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که در زیر هاف قرار دارد، عبور داده باشید و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت راست قرار خواهد گرفت که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن راست می گویند.

*گره ترکی چپ (متقارن چپ): درصورتی که اول تار زیر هاف را گرفته و بعد بر روی دومین تار که دو روی هاف قرار دارد، عبور داده و گره ترکی زده شود، خواب قالی به سمت چپ قرار می گیرد که در این صورت گره زده شده را گره ترکی متقارن چپ می گویند.

اگر قالی با گره ترکی متقارن راست بافته شده است، قسمت مرمتی باید به همان صورت گره زده  و اگر قالی با گره متقارن چپ بافته شده باشد؛ در این حالت، مرمت قسمت آسیب دیده باید به همان صورت گره متقارن چپ انجام گیرد.

 ب) گره های فارسی (نامتقارن یا سنه ) :  

برای بافت گره فارسی ابتدا مقداری از خامه (نخ پشمی) را از جدا کرده و در حالی که چاقوی فارسی باف را به دست راست دارند، با دو انگشت شست و سبابه دست چپ سر خامه جدا شده را نگه داشته و سپس به وسیله سر انگشت سبابه دست راست یک جفت چله (زیر و رو) را جلو آورده و ضمن این که حدود ۲ سانتیمتر از خامه بین انگشتان دست چپ بیرون آمده، آن را از پشت چله اول رد نموده، پس از خم کردن سر آن خامه از روی چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از مابین دو تار به سمت روی قالی جلو کشیده و کاملاً پایین می آورند. این کار با انگشت شست و سبابه دست راست صورت می گیرد. سپس به وسیله لبه کاردک سر نخ اضافه را می برند. زدن گره ابتدا کمی مشکل به نظر می رسد ولی به مرور چنان مهارت و تسلط پیدا خواهد شد که حرکت انگشتان به سرعت این کار را انجام خواهند داد. گره فارسی را گره نامتقارن نیز می گویند زیرا خامه به دور یک تار پیچیده شده است و نسبت به تار دیگر تقارنی ندارد.

انواع گره های فارسی :

گره فارسی راست (نامتقارن راست): اگر خامه از زیر تار، به سمت چپ حرکت کرده و به دور تار سمت راست پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن راست می گویند.

گره فارسی چپ (نامتقارن چپ): چنانچه خامه از زیر تار سمت راست حرکت کرده و به دور تار سمت چپ پیچیده شود، این گره را گره نامتقارن چپ می گویند. اگر قالی آسیب دیده دارای گره فارسی (نامتقارن) چپ باشد، باید حتماً در هنگام مرمت و گره زدن از گره فارسی (نامتقارن) چپ استفاده شود و بالعکس.

گره های هنری :از تشکیل گره های متقارن و نامتقارن گره هایی بنام گره های هنری تشکیل شده است که مرحوم عرب زاده ازاین نوع گره ها استفاده کرد وآنها را بوجود آورد که ازاین نوع گره های هنری در تصویربافی و همچنین کارهای برجسته و هنری که قیچی کاری می شود بصورت برجسته یا کارهای بعدبافی از این نوع گره ها استفاده می شود که بترتیب از مجموع این گره ها و دیگر گره ها چندین گره می توان بوجود اورد که به پاره ای از آنها اشاره می شود:

 انواع گره های هنری

گره تک تاری یا پیچشی : ین نوع گره بر روی تار رو یا زیر قرار می گیرد واین تار رو یا زیر بستگی به موقعیت نقشه یا محیط نقشه دارد که چه قسمتی مورد نیاز است این نوع گره پیچی یا تک تاری به این نحو است که یک تار را در بر می گیرد و خامه ی ما یا پشم ما از پشت آن عبور کرده از رو گردش کرده و مجدداً یک گردش با قلاب بافت از مابین این دو تار عبور می کند و به سمت پایین هدایت می شود یعنی درحقیقت خامه یا پشم یک گردش کامل به دور تارکرده ولی با قلاب بافت ازمیان دو تارعبور کرده و به پایین هدایت میشود که یک گره ای است که در نهایتا وقتی به پایین قرار می گیرد یک پیچ را ایجاد می کند.یعنی با قلاب بافت خامه را به سمت پایین هدایت می کنیم.

گره های اسپانیولی ( که این نوع گره ها در منطقه ای ازاسپانیا کاربرد دارد) : این نوع ازگره به خاطر اینکه ساده و راحته  بیشتر بافندگان تبریزی و یا تصویر بافان این گره را خیلی مورد استفاده قرار می دهندو استقبال میکنند. به این نحو که بر روی تار زیر و یا رو، بیشتر برای پوشش دادن تار رو که گردش می کند مورد استفاده ی بیشتری قرار می گیرد که فقط ۵/۱ دور تار یا خامه ی ما به دور چله ما گردش می کند در نتیجه به سمت پایین هدایت می شود بنابراین اگرچله را در نظر بگیریم خامه ی ما ۵/۱ دور گردش کرده و به پایین هدایت می شود که در نتیجه یک سر ساق خامه ی بر روی گره قرار می گیرد و ساق دیگر آن زیر این گره بافت قرار می گیرد که دو ساق درمابین در بالا و پایین گره محسوب می شود که شکل برجسته هم دارد که در گره های کناره های گل های برجسته و برامده مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در تصویر بافی که بسیار برای تبریزی ها کاربرد دارد.

گره قرضی : مادو نوع گره قرضی داریم یک نوع قرضی است که با یک ساق عبور می کند و قسم  دیگر قرضی است که با دو ساق خامه عبور می کند. ایت هم بستگی به محیط نقشه ی ما دارد که یک ساق خامه یا برای قسمت یک نقطه مورد استفاه قرار می گیرد و یا دو ساق خامه عبور کند که محیط را پر کند که به این ترتیب است که یکی از تارهای رو را گرفته خامه را از لای آن عبور می دهیم و از مابین تارهای زیر و رو همانند جایگاه القاج یا عبور کردن پود ضخیم دو تار را گرفته از مابین آنها عبور می دهیم و از نقطه ی مورد نظرمان که لازم داریم بیرون می آوریم که این نوع گره برای قسمتهایی کاربرد دارد که در آن موقعیت گره لازم ندارد ولی ما احتیاج به خامه داریم یعنی اینکه در آن محیط ما دو نوع رنگ یا نگاره ی رنگی داریم اما نگاره ی سومی ما حجمی را نمی خواهیم در بر بگیرد باید از این نوع گره قرضی استفاده شود که پایه ی آن از تار رو گرفته می شود و از مابین تارهای زیر و رو از جایگاه پود ضخیم عبور می کند و از منطقه ی مورد نیاز ما بیرون می آید. چرا از روی تار روی ما عبور می کند؟ چون اگر از پشت تار زیر آن را عبور بدهیم بعنوان یک گره از پشت محسوب می شود بنابراین برای اینکه از پشت کار استتار بشود از تار رو استفاده می کنیم که در مابین این خامه ها این قسمت گره مهار شود و دیده نشود.

گره اسپرت یا دو رنگ : در آنها از چند نوع رنگ استفاده می شود.در این گره نسبت به قدرت رنگمان یک رشته ی خامه را دو لا نموده یا اینکه یک تاب آنرا باز کرده با تاب نخ متضاد آن مورد استفاده قرار می دهیم که از دو رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که یک رنگ به عنوان مثال رنگ مشکی و یک رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا به شکل یا عبور دادن نخ و یا به شکل گردش یا ترکی مورد استفاده قرار می گیرد که دو نوع نخ مورد استفاده قرار می دهیم یا فارسی یا ترکی. حال نحوه ی قرار گرفتن خامه یا نگاره ی رنگی ما در اینجا بسیار مهم است که نحوه ی گره ی ما در اینجا اگر بعنوان یک گره محسوب شود این یک گره بافت است نگاره ی رنگی ما بصورت عرضی اگر حساب کنیم قسمت بالا سیاه و قسمت پایین سفید قرار داشته باشد در یک تصویر یک گره بافت ما نیمی از آن سیاه و نیم دیگر آن سفید که بر روی دو تار پایه گذاری شده باشد نحوه ی زدن آن بصورت گره اسپرت یا دورنگ است که دو نوع خامه یعنی خامه ی سیاه دربالا و خامه ی سفید در قسمت پایین باید قرار بگیرد و در کنارهم به شکل موازی سیاه و سفید و بعد گره انجام شود یعنی جایگاه های هر کدام از نگاره های رنگی باید بر روی خودشان باشد و تابش نداشته باشد که در زمان زدن گره هر کدام در جایگاه خودشان گردش کند که در یک نقطه قرار گیرد.

گره سنه : بافت خاص گره سنه به این صورت است که ما نحوه ی بافت را باید دقت کنیم که خصوصاً در ترمیم و مرمت و روش بافت این گره به طوری است که رفوگران باید از دقت لازم برخوردار باشند که نحوه ی بافت را نسبت با چله هایشان مطابقت بدهند به این شکل که نحوه ی بافت آن از کدام تارواز کدام قسمت شروع شده بعنوان مثال که تار اول و تار رو بعنوان یکی محسوب کردیم در اینجا یعنی یک جفت تار را بعنوان شماره ی یک، جفت دوم را بعنوان شماره ی دو و جفت سوم را به شماره ی سه در اینجا مشخص کرده ایم که در اینجا بصورت جفتی کار انجام می شود یعنی بعنوان مثال تار شماره ی یک و دو و سه، در اینجا گره بافت ما تار یک را گرفته یک جفت تار را گرفته و از پشت جفت تار دو و سه عبور کرده و به بیرون هدایت می شود که در اینجا در منطقه ی بعد که بافت ما ادامه پیدا می کند دوباره شماره ی دو و سه را که انجام دادیم و خامه به بیرون هدایت شده در اینجا شماره ی یک را با دو و سه گرفته اینجا شماره ی سه گردش داده با چهار و پنج گره می زنیم یعنی یک را با دو و سه، سه را با چهار و پنج گره می زنیم و در رج بعد یک و دو را با سه گره می زنیم و سه را با چهار و پنج گره می زنیم در اینجا نحوه ی قرار گرفتن گره های ما بصورت بلوکه ای انجام می شود که نحوه ای از گره است که بر روی همدیگر قرار می گیرد که این نوع گره چون با یکدیگر اتصال دارد در نوع بافت هم تاثیر دارد که ما در زمان مرمت هم باید به آن دقت کافی را داشته باشیم.

گره مغلوب : مثل گره قرضی است ولی این نوع از گره  مغلوب گویند چون قسمت بافت از یک نگاره ی رنگی استفاده می خواهیم کنیم که با رنگهای اطراف همان منطقه ی گره تضاد دارد چون این گره از همان منطقه بیرون می آید و نسبت نگاره ی رنگی نسبت به نواحی اطرافش خیلی از قدرت کمتری برخوردار است و نواحی اطراف بر آن گره یا رنگ غلبه می کنند بعنوان گره مغلوب شناخته شده است یعنی نسبت به نگاره های رنگی اطراف مغلوب شده است و بیشتر در نقاط خیلی ریز در یک محدوده ی خیلی بزرگ رنگی مورد استفاده قرار می گیرد بعنوان مثال بعنوان یک نقطه در یک محدوده ی رنگی محاسبه می شود بعنوان مثال در یک محدوده ی رنگی به یک نقطه نیاز داریم که این نگاره های اطراف در این نقطه رنگی غلبه کرده اند که این گره بعنوان گره مغلوب شده ی این نواحی محاسبه می شود و نحوه ی زدن این گره همانند گره قرضی است که یک خامه را از یک تار و از یک قسمت به یک نقطه ی دیگر که مورد نیاز است هدایت کرده که این ساق خامه ی ما بیشتر از الیاف خیلی ظریفی تشکیل شده است که قسمتی از تابش خامه را باز کرده و از یک نقطه به یک نقطه ی دیگر هدایت می کنیم و یا اینکه به صورت کمانشیب فقط از مابین تارها این خامه را عبور داده و مانند پود عمل کرده و فقط جزیی از ساقه ی آنرا که خیلی باریک ونازک است از مابین تارها به بیرون هدایت می کنیم.

گره میانگیر (عرب زاده) : این گره که آقای عرب زاده(مرحوم) از این نوع  استفاده می کردند همان گره متقارن است ولی وقتی که ما گردش خامه را پس از تار رو بر روی تار دوم انجام می دهیم قلاب بافت را از میان دو خامه عبور می دهیم و نحوه ی بافت این نوع گره متقارن با گره های متقارن دیگر در این است که ساق یکی از خامه های این نوع گره ما تمایل به بالا دارد یعنی این نوع گره متقارن ما یکی از ساق های آن به سمت پایین و شیب به یکی از اطراف است و یکی از ساق های آن به سمت بالا تمایل دارد و این نوع گره در گره های هنری مخصوصاً گره های بافت های برجسته خیلی کاربرد بسیار زیادی دارد که نحوه ی زدن آن هم همانند گره های ترکی متقارن است که تار رو یا زیر گرفته خامه را از پشت تار عبور داده در اینجا زمانی که ما می خواهیم قلاب بافت را از زیر خامه به تار دوم گرفته و بیرون بکشیم می آییم خامه را از مابین خامه ی زیری و خامه ی رویی عبور داده در اینجا و تار زیر یا رو را گرفته و ساق دوم را عبور می دهیم در اینجا یک پیچشی دارد که این پیچش که بر روی تار زیر و تار رو در ساق دوم قرار گرفته یک تمایلی دارد که در این نیمه ی دوم به سمت بالا است و نیمه ی اول ساق به سمت پایین که این پیچش یا گره متقارن برای گلهای برجسته کاربرد بسیار زیادی دارد.

گره پل: این گره که نوعی جفتی بافی است یک حرکت جهشی داریم که دو جفت تار را با یکدیگر گره کرده و یک جفت تار وسط را از راه می اندازیم و گره های بعدی را استفاده می کنیم که برای منظره های درشت بافت خیلی مورد استفاده قرار می گیرد که خامه را از مابین تار زیر و رو یک جفت عبور می دهیم تار زیر و روی وسط را از رده خارج می کنیم و از یک جفت تار سوم یک گره ترکی زده می شود و به عبارتی یک پل مابین یک جفت تار یک، دو و سه در اینجا یک پل مابین دو از یک و سه ایجاد کرده ایم یک جفت گره ترکی که یک جفت تار دو را از رده خارج کرده است و بین یک و سه پلی شده است.

گره دوبل یامضاعف : این قسم از گره در دسته بندی اشاره ای ازآن نشده است در این نوع گره همینطور که از نام آن پیدا است از استفاده کردن دو برابر نخ در متریک های خود که از دو رشته ی ساق خامه ما در گره بافت استفاده می کنیم در اینجا از ۴ ساق یا دو برابر متریک نخ ما مورد استفاده قرار می دهیم که در تراکم بافت و نقطه خیلی فرش را پرکار نشان می دهد و در قسمت هایی که می خواهیم غلبه کنیم بر نوع نحوه ی محیط کاربرد بیشتری دارد که این هم یا بصورت گره فارسی یا نامتقارن یا بصورت گره متقارن زده می شود حالا به هر نوعی که خواستیم اما چهار ساق یا دو رشته ی تاری مورد بهره گیری قرار می گیرد که بصورت تراکم زیاد محسوب می شود.

گره های تقلبی:  از اسمش هم پیداست نوعی تقلب به شمار میاد و اصلا گره ای وجود ندارد. دوام گره ترکی و فارسی را ندارد و ارزش فرش را پایین میاورد چون چگالی فرش را تغییر میدهد. و شامل :۱- گره کمانشیب ۲- گره تقلبی یو شکل یا بی گره بافی ۳- جفتی بافی

گره کمانشیب ( بی گره ) : در این مورد گره کمانشیب یا بی گره که از اسم آن پیداست  فقط خامه از پشت تار رو و یا زیر عبور می کند ولی اغلب در گره های کمانشیب یا بی گره فقط از پشت تار زیر خامه ی ما عبور می کند و به پایین هدایت می شود. این قسم از گره فقط در قسمتهایی در نقشه مورد استفاده است که بصورت خطی یا موهای فرد مورد استفاده قرار می گیرد که مرزهایی را در خطوط مشخص می کند که نقاط خیلی ظریفی هستند که حجمی را در بر نمی گیرد مورد استفاده قرار می گیرد و بنام گره های کمانشیب یا بی گره معروف هستند. برای جفتی می توانیم جفت تارها را گرفته و فقط از پشت تارها عبور دهیم بستگی به محیط آن منطقه ی چهره دارد که دو تار را عبور بدهیم یا یک تار را عبور بدهیم و یا حتی چند تار بستگی دارد که این خطوط ما به چه شکلی حرکت کرده باشد که عمود بر کارباشد،افقی باشد و یا مورب باشد که این به ترتیب رجهای بافت ما باید ببنیم در محیط منطقه ی گره این کمانشیب های ما چند تار را در بر می گیرد.

گره آویز( داری شکل یا u شکل ) : در این قسم گره از یک تار استفاده می کنیم که فرقی نمی کند تار زیر باشد یا تار رو به این نحو که خامه را دولا نموده از پشت تار عبور می دهیم و بعد در ادامه قلاب را از توی داخل U شکل خامه عبور داده و سرهای نخ را گرفته و از توی قسمت U شکل به بیرون هدایت کرده که در نتیجه اینجا یک حرکت قلاب بوجود می آید که نتیجه می گیریم خامه ی ما بصورت U شکل عبور کرده و بعد سرهای خامه ی ما مجدداً گردش می کند و از توی تار واز داخل U شکل به سمت بیرون هدایت می شود و یک قلاب را بوجود می آورد همانند قلاب های زنجیربافی یا عایقی که در سر ریشه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گره جفتی:درپاره‌ای از موارد به جای اینکه پرز خامه تنها به دور یک تار بپیچد، گاهی چهار تا شش تار را دربرمی‌گیرد. به این نوع گره، گره جفتی ایلمه و یا گره تقلبی می‌گویند.این نوع گره مخصوص کسامی است که به مرغوبیت فرش نمی‌اندیشند و قصد دارند در مدتی کوتاه کار بافت فرش را تمام کنند. یعنی به جای دو گره تنها یک گره به کار می‌برند و به این ترتیب به کیفیت فرش زیان وارد آورده و کمیت آنرا به نصف تقلیل می‌دهند. در نتیجه جنسی که بدین سان آماده میشود نصف تراکم لازمه را خواهد داشت و استحکام آن کم خواهد بود و خیلی زود ساییده و فرسوده می‌شود.

منبع:استاد فرش


 

"مجموعه


آموزش تصویری قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 


 کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

 برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نسخه جديد  انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه ي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه جديد انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نسخه جديد  انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نسخه جديد برنامه  انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه توپ انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه توپ انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه زيبا انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نسخه قبلي برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود کرک برنامه  انواع گره ها در قالي بافي؟, رمز برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,کيجين برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,نسخه جديد برنامه  انواع گره ها در قالي بافي؟,سايت برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,سايت  انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه جديد انواع گره ها در قالي بافي؟,نقد برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,خريد برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,خريد نقدي  انواع گره ها در قالي بافي؟,download انواع گره ها در قالي بافي؟,download program انواع گره ها در قالي بافي؟,danlod barname انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,مشاهده فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,نسخه جديد فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم اکشن انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم کمدي انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم قشنگ انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم جديد انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم هاي  انواع گره ها در قالي بافي؟, پشت صحنه فيلم  انواع گره ها در قالي بافي؟,تصاوير فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,بازيگر فيلم  انواع گره ها در قالي بافي؟,تيتراژ فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,نقد فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,سوتي فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم  انواع گره ها در قالي بافي؟,فيلم قديمي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم جذاب انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود زيرنويس انواع گره ها در قالي بافي؟,زيرنويس انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم هاليوودي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفت720 انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت320 انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم کم حجم انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم ايراني انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم هندي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم امريکايي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود فيلم آلماني انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه کاربردي انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود برنامه انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه توپ انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه کاربردي ويندوز انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه خوب انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي  انواع گره ها در قالي بافي؟, برنامه پشتيبان گيري انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه جديد انواع گره ها در قالي بافي؟,برنامه بهينه سازي به نام انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار دکستاب انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار جديد انواع گره ها در قالي بافي؟,دانلود نرم افزار قديمي انواع گره ها در قالي بافي؟,آموزش قالی بافی،فروش سی دی قالی بافی،آموزش گام به گام قالی بافی،فروشگاه سی دی ،آموزش کامل قالی بافی،

حسین بازدید : 108 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

آشنایی با فرش

آشنایی با فرشهای قدیمی به دو بخش عمده تقسیم می شوند :

* تخت باف یا نمونه پرده ای.از این نویسندگان یونان قدیم و رم نیز نام برده اند .

فرشهای پرز دار . 

فرشهای پرزدار در حدود هزار سال قبل از میلاد در اطراف مغولستان بوجود آمده اند و پس از آن توسط كوچ عشایر به خاور میانه ( بویژه ایران و تركیه ) آورده شده اند . صادرات فرش پرزدار به طرف غرب اروپا و ورود آن به شهر مورز در اسپانیا نتیجه جنگهای صلیبی در قرن ۱۱ تا ۱۳ و سفرهای ماركوپولو و بازرگانان ونیزی به شرق در قرن ۱۳ به بعد بود .تولیدات فرشهای پرزدار در اروپا در قرن ۱۲ در اسپانیا شروع شد و مقدار كمی از آن نیز تا قرن ۱۷ باقی ماند تا زمانیكه پلند ، رومانی ، ایتالیا ، سوئد ، انگلیس و فرانسه توسعه صنعتی یافتند . از مراكز اصلی فرشبافی در فرانسه میتوان Savonneire و Aubusson و در انگلیس ، Wilton و Axminster را نام برد . فرشهای تخت نیز در شمال آمریكا بوسیله بومیان آمریكایی در قرن ۱۶ و بعدها بوسیله مهاجرین اروپایی بافته شد . توایدات صنعتی فرشهای پرزدار از نیمه دوم قرن ۱۹ در ایالات متحده شروع شد . 

دار قالیبافی

فرشهای تخت و فرشهای پرزدار هر دو روی دستگاهی كه در طی قرنهای متمادی قاعده كلی آن كمی تغییر پیدا كرده بافته میشوند . چار چوب اكثر دارهای عمودی چوبی هستند كه تارهای عمودی فرش را تحت كشش نگه میدارند . این دستگاه به بافنده اجازه میدهد روی تخته ای ( نیمكت ) در جلوی دار بنشیند . تارهای افقی از زیر و روی تارهای عمودی عبور كرده و گره ها روی آنها بافته میشوند .در بافتن از پائین به بالا بافنده میتواند تخته ای را كه بر روی آن نشسته بهسمت بالا حركت دهد . 

نکته :دار افقی دوقسمت دارد كه توسط میخ به زمین كوبیده میشود و همچنین به آسانی نیز حمل می گردد ، بنابراین توسط عشایر چادرنشین جابجا میشود . بافندگان (معمولا دو نفر ) روی قسمت بافته شده و در امتداد بافت می نشینند .در طی انقلاب صنعتی روشهای قدیمی بافت فرشها بر روی دارهای دستی از میان رفت و در بسیاری از مراكز اصلی بافندگی این كار توسط اختراعات بزرگ كه در ابتدا بوسیله انرژی الكتریسیته كار می كردند صورت گرفت .

فرشهای تخت باف قدیمی

فرشهای تخت باف به دو بخش اصلی تقسیم می شوند.

* گلیم

سوماك

مراكز اصلی بافندگی گلیم: تركیه و ایران میباشند . گلیم ها بوسیله تارهای افقی در جلو و تارهای عمودی به صورت یكسان در عقب بافته شده و توسط شانه به پائین كوبیده می شوند .

مركز اصلی بافندگی سوماك: شمال غربی ایران و قفقاز می باشد . در بافت سوماك تارهای افقی از روی دو تار عمودی می گذرند و قبل از اینكه دور تار جفت بچرخند به دور آنها می گردند .

نقش مایه ها و واگیره ها هر دو بوسیله روشهای مختلف بافت و رنگهای گوناگون تار و پود خلق می شوند . مدلهای مختلف گلیم و سوماك با پشم بافته میشوند ، البته در بعضی از موارد با پنبه و ابریشم نیز تولید میگردند .

فرشهای پرزدار قدیمی:

فرشهای پرزدار توسط كشش تارهای عمودی به صورت موازی روی دار تولید میشوند . تكه های نخ نیز از عرض فرش روی تارهای جفت گره زده می شوند . پس از تكمیل یك ردیف گره در عرض فرش پود را از زیر و روی تارهای عمودی می گذرانیم و قبل از اینكه ردیف بعدی پرزها را ببافیم به وسیله شانه ( دفه ) آن را می كوبیم . اندازه یك پرز معمولا پس از هر گره كوتاه می شود و دوباره بعد از تكمیل یك ردیف گره نیز این كار را انجام می دهیم .در فرشهای پرزدار نقش سایه ها و واگیره ها توسط استفاده از پود در بافت و رنگ كردن یك یا چند لا از خامه ها و ترتیب قراردادن گره ها با رنگ های مختلف درجاهای مختلف خلق می شوند .

گره ها به سه قسمت عمده تقسیم می شوند : ۱ـ گره تركی ۲ـ گره فارسی (سنه)۳ـ گره جفتی 

پایان گلیم ، ریشه و نخهای اطراف معمولا پایان كار فرشهای تخت و فرشهای پرزدار مانند پایان گلیم شناخته شده اند . در فرشهای تخت بافت بخش اصلی فرآیند پایان در این است كه به جهت سر ریشه ها یا منگوله ویا گیس باف كردن پس از بافت تارهای عمودی بیشتر از پود ها امتداد می یا بند. ریشه ها فقط به جهت تزئینات فرش نمی باشند بلكه از دست بافته و پرزهای فرش محافظت می كنند. كناره (شیرازه ) فرش نیز توسط نخهای اطراف فرش را تزئین كرده محكم نگه می دارد. معمولا كناره عبارت اند از بستن یك یا چند نخ تار توسط پودها . (اگر بیش از یك تار باشد نخها به دور آن می پیچند) . ترتیب قرار گرفتن پودها نیز به صورت یك در میان و پیچیدن به ور تارهای عمودی در بافت به شكل ۸ (هشت) می باشد كه بصورت جداگانه از میان تارهای جفت عبور می كنند .

مواد رنگها‌:

تا قرن ۱۹ همه نخها توسط جوهر گیاهان و حیوانات رنگ می شدند . به عنوان مثال : قرمز دانه رنگ قرمز ، گیاه جوشانده رنگ سبز ، پوست درخت بلوط رنگ قهوه ای ، نیل رنگ آبی و برگ مو رنگ زرد را شامل می شدند .همه می توانند برای به دست آوردن طیف وسیع رنگها آنها را با یكدیگر تركیب كنند . مزیت اصلی این مواد رنگزا زیبایی خوشایند و آهنگ ملایم آنها است .

رنگهای ثابت نیز در بیشتر موارد در مقابل كم رنگ شدن دوام زیادی دارند ولی این مواد رنگزا با اختراعی مبنی بر ارزانی مواد رنگ زای آنیلینی در سال ۱۸۵۶ با تركیب قطران زغال سنگ كنار گذاشته شدند . اكثر مواد رنگزای آنیلینی ثبات ندارند و بعد از مدتی رنگ آنها اساسا عوض می شود آنها همچنین نسبت به رنگهای گیاهی و حیوانی همتای خود در ظاهر بسیار تند و زننده هستند .

مواد رنگزای آنیلینی نیز در سال ۱۹۲۰ با ثبات مواد رنگزای كروماتیك از میان رفتند ولی اخیرا مواد رنگزای گیاهی به دلیل بی نظیر بودن در ملایمت و شفافی رنگ به مقدار زیادی احیاء شدند .

نکته:ابزار و مواد شما برای تعمیرات (مرمت) جزئی یك فرش یا قالی كهنه و قدیمی به چند ابزار احتیاج دارید و همه آن ابزار در خرازی ها و فروشگاه های فلز آلات در دسترس شما هستند . مقدار مواد مورد نیاز به میزان زیادی به نوع تعمیر و مشكلات تمیز كردن سطح كار شما مربوط می شوند .

اتو : همراه با كاغذ خشك كن برای بر طرف كردن لكه های گوناگون استفاده می شود .

انبردست : یا دم باریك برای كشیدن سوزن نخ از وسط پرز فرشها در زمان مرمت استفاده می شود .

قیچی : جهت آراستن پرزها استفاده می شود . برای پرزهای كوتاه قیچی هایی كه تیغه راست دارند و برای آرایش دیگر پرزها قیچی هایی كه لبه دار هستند و تیغه منحنی دارند. (معمولا شما می توانید با خرید قیچی هایی با لبه تخت به هدف خود برسید ) ضمنا یك قیچی زنانه ۲۰ سانتیمتری نیز برای كارهای گوناگون مفید است .

سوزنها : شما برای مرمتهای گوناگون قالی به مجموعه ای از سوزنهای راست و منحنی احتیاج خواهید داشت . برای كار با نخهای كلفت سوزنهای با سوراخ بزرگ انتخاب میشوند. شما به سوزنهای مخصوص مرمت با سایزهای ۲۰و۲۲ و سوزنهای خیاطی با سایزهای ۲و۶و۸ احتیاج خواهید داشت .

 انگشت دانه : در هنگام مرمت قالی بسیار ضروری است. بعضی وقتها برای فشار دادن سوزن در برگشت از پرز فرش احتیاج به نیروی زیادی دارید و انتهای سوزن خیلی آسان به انگشت شما آسیب میرساند .

شما همچنین به وسایل دیگری نظیر: فرشزن ، جارو برقی ، خاك انداز و جارو ، سشوار ، چاقوی كمكی، گیره چوبی بزرگ ، طناب لباس ، سوزن كلفت ، موچین ، چكش ، میخ فرش و تیوپ مقوایی احتیاج خواهید داشت . 

مواد

پشم یا ابریشم : جهت مرمت پرزها و تعمیر ریشه های اكثر فرشها و قالی ها استفاده میشوند . جهت هماهنگ كردن رنگها و اثر نخهای جدید كوشش و دقت كنید تا مانند نمومه اصلی شود .

نخ خیاطی كتان و پنبه ای در هنگام انواع مختلف مرمتها با ساختارهای گوناگون نخهای مقاوم پنبه و كتان لازم می شود. این نخها با وسعت انتخاب رنگ و ضخامت در دسترس می باشند و باید با دقت با نخهای مشابه هماهنگ شوند .تا مانند نمونه اصلی گردند.

* موم : برای لیز كردن و نرم كردن سوزنها و نخهای پنبه و كتان استفاده می شود . شما می توانید از شمع مومی كه در بسته های كوچك و دو قسمتی فروخته می شوند استفاده كنید. 

كاغذ خشك كن سفید :‌ درزمان آزمایش ثبات رنگها استفاده می شود همراه با اتو در تمیز كردن اجسام ریخته شده روی فرش و جهت بر طرف كردن چربیها و روغنها استفاده می گردد. 

 شامپو فرش :‌ برای تمیز كردن فرش و قالی استفاده می شود. 

دترژانت پشم :‌ درجای خاص استفاده دارد. دترژانتها با كیفیت عالی برای بر طرف كردن لك استفاده می گردند. 

گرد سیب زمینی :‌ جهت رنگبری در مواقع خاص استفاده می گردد. 

نمك : برای برطرف كردن لك .

سركه سفید :‌ برای بر طرف كردن لك .

نظافت عمومی فرش و نمای آن :

برای حداكثر رساندن عمر فرش و قالی و برای حفاظت الیاف در برابر خسارت شما باید فرش را بطور منظم پاكیزه نگاه دارید. شما جهت نظافت اجسام گوناگون وقت زیادی صرف می كنید مثلاً اگر یك قطعه فرش لهستانی از دیوار خانة‌ شما آویزان باشد یا یك تختة‌ باریك چوبی و یا رومیزی ،‌آنها بسیار كم توجه بیننده را به خود جلب می كنند ولی آسیب دیدگی یك فرش كه از آن برای پوشش كف اتاق استفاده می شود بسیار قابل توجه است. همچنین جهت تمیز باقی ماندن فرش و قالی برای مدتهای زیاد در انبارها و محیطهای روستایی نگهداری می شوند و این در حالی است كه در شهرها همیشه آلودگی هوا مانند دیواری بلند فضای شهر را مسدود كرده است. 

علاوه بر نظافت منظم فرشها و قالی ها شما باید به لكه های اتفاقی روی فرش خیلی زود رسیدگی كنید. عموماً اجسام متعددی بر اطراف خانه جهت دكور استفاده می شوند كه می توانند از زیبایی رنگ و طرح فرش بكاهند همانطور كه آنها می توانند به الیاف آن آسیب وارد كنند. سناریوی یك نمایش می تواند دلیل مناسبی برای درست اجرا نشدن آن باشد بر همین اساس قالیها و فرشهای لهستانی و تخته های باریكی كه به دیوار آویزان شده اند اگر بدون دقت و بدون نظم و ترتیب و فقط جهت پر كردن دیوار و همچنین اگر به روشهای غلط به دیوار كوبیده شوند به آنها آسیب می رسد. 

شما قبل از شستن یا برطرف كردن لكها از روی فرش یا قالی باید ثبات رنگها را آزمایش كنید و البته اهمیتی ندارد كه چند قسمت فرش آسیب دیده باشد . اگر هیچ رنگی پس نداد شما باید جاهای آسیب دیده را به یكی از روشهای متعدد شستشوی فرش بوسیلة‌ یك متخصص فرشهای كهنه تمیز كنید . شركتهای قالی شویی در شستن فرشها دقت نمی كنند.

غالبا مواد شیمیایی قوی كه در شستن فرشهای جدید استفاده می شوند سبب آسیب دیدگی به فرشهای كهنه می گردند به غیر از گرد گیری فرشها هر گز برای شستن فرشهای نادر و با ارزش به تنهایی و بدون یك متخصص شستشو برای انجام دادن این كار اقدام نكنید . 

گردگیری فرشهای كوچك و بزرگ :

همیشه قبل از شستشو و بر طرف كردن لكه ها باید فرشها گرد گیری شوند. برای برطرف كردن تكه های خاك و كثیفیها كه در یكجا جمع می شود باید بسیار دقت كرد چون در اثر آنها الیاف به تدریج فرسوده می شوند همچنین در اثر آنها تخم بید میتواند در الیاف رشد و نمو كند .

جهت گردگیری فرشهای كوچك و بزرگ آنها را در هوای آزاد و روی یك طناب لباس كلفت آویزان كنید. زمانی مناسب در روز برای خشك كردن آنها انتخاب كنید و تكه ها را بصورتی آویزان كنید و تا آنجا كه ممكن است قسمت كوچكی از آنها روی هم افتاده باشند. برای اینكه ممكن است پشت آنها در معرض آسیب قرار گیرد.

*مدل قدیم فرشزنها نیروی زیادی برای ضربه زده به فرشها نداشت. هرگز از عصا یا چوب برای ضربه زدن به فرش استفاده نكنید. البته نیروی زیاد و پهن كردن مساحت زیادی از فرش و ضربه زدن به آن به الیاف خسارت وارد می كند. به روی فرش ضربه نزنید. شما فقط در صورتی موفق خواهید شد كه جهت بر طرف كردن گرد و خاك به عمق پرز یا بافته ضربه بزنید.

منبع:ترجمة‌ بخشی از كتاب Care & Repair Of Antiques & Collectables

برای مطالعه بیشتر:همه چیز درباره فرش

 

 

مجموعه آموزشی تصویر قالی بافی

آموزش تصویری قالی بافی(هزینه را بعد از تحویل بدهید)

 

 

 


کلمات کلیدی:

به دنبال چه هستید؟

برنامه آشنايي با فرش؟,دانلود آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه آشنايي با فرش؟,دانلود نسخه جديد  آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه ي آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه جديد آشنايي با فرش؟,دانلود نسخه جديد  آشنايي با فرش؟,دانلود نسخه جديد برنامه  آشنايي با فرش؟,برنامه توپ آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه توپ آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه زيبا آشنايي با فرش؟,دانلود نسخه قبلي برنامه آشنايي با فرش؟,دانلود کرک برنامه  آشنايي با فرش؟, رمز برنامه آشنايي با فرش؟,کيجين برنامه آشنايي با فرش؟,نسخه جديد برنامه  آشنايي با فرش؟,سايت برنامه آشنايي با فرش؟,سايت  آشنايي با فرش؟,برنامه جديد آشنايي با فرش؟,نقد برنامه آشنايي با فرش؟,خريد برنامه آشنايي با فرش؟,خريد نقدي  آشنايي با فرش؟,download آشنايي با فرش؟,download program آشنايي با فرش؟,danlod barname آشنايي با فرش؟,فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم آشنايي با فرش؟,مشاهده فيلم آشنايي با فرش؟,نسخه جديد فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود آشنايي با فرش؟,فيلم آشنايي با فرش؟,فيلم اکشن آشنايي با فرش؟,فيلم کمدي آشنايي با فرش؟,فيلم قشنگ آشنايي با فرش؟,فيلم جديد آشنايي با فرش؟,فيلم هاي  آشنايي با فرش؟, پشت صحنه فيلم  آشنايي با فرش؟,تصاوير فيلم آشنايي با فرش؟,بازيگر فيلم  آشنايي با فرش؟,تيتراژ فيلم آشنايي با فرش؟,نقد فيلم آشنايي با فرش؟,سوتي فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم  آشنايي با فرش؟,فيلم قديمي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم جذاب آشنايي با فرش؟,دانلود زيرنويس آشنايي با فرش؟,زيرنويس آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم هاليوودي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفت720 آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت320 آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت پايين آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم با کيفيت بالا آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم کم حجم آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم ايراني آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم هندي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم امريکايي آشنايي با فرش؟,دانلود فيلم آلماني آشنايي با فرش؟,دانلود زير نويس انگليسي فيلم آشنايي با فرش؟,دانلود زير نويس فارسي فيلم  آشنايي با فرش؟,برنامه کاربردي آشنايي با فرش؟,دانلود برنامه آشنايي با فرش؟,برنامه توپ آشنايي با فرش؟,برنامه کاربردي ويندوز آشنايي با فرش؟,برنامه خوب آشنايي با فرش؟,برنامه بهينه سازي  آشنايي با فرش؟, برنامه پشتيبان گيري آشنايي با فرش؟,برنامه جديد آشنايي با فرش؟,برنامه بهينه سازي به نام آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار دکستاب آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار جديد آشنايي با فرش؟,دانلود نرم افزار قديمي آشنايي با فرش؟,

 

 

 

حسین بازدید : 496 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

آموزش تصویری قالی بافی

 

آموزش قالی بافی

آشنایی با این محصول:

» آموزش قالی بافی به صورت تصویری وبه زبان فارسی معادل 2 سی دی
» آموزش کامل برای افرادی که علاقه به هنر فرش ایران زمین دارند.
» در اینجا با تمام اصول و موارد تولید یک فرش آشنا میشوید.
» معادل 2سی دی
*قابل پخش در دستگاه های VCD

 ش.م.1527454972

 

قیمت: 12,500 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش قالی بافی به صورت تصویری وبه زبان فارسی معادل 3 سی دی، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

خرید آموزش قالی بافی

 


کلمات کلیدی:
به دنبال چه هستید؟
فيلم اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم اموزش تصويري قالي بافي,مشاهده فيلم اموزش تصويري قالي بافي,نسخه جديد فيلم اموزش تصويري قالي بافي,دانلود اموزش تصويري قالي بافي,فيلم اموزش تصويري قالي بافي,فيلم اکشن اموزش تصويري قالي بافي,فيلم کمدي اموزش تصويري قالي بافي,فيلم قشنگ اموزش تصويري قالي بافي,فيلم جديد اموزش تصويري قالي بافي,فيلم هاي  اموزش تصويري قالي بافي, پشت صحنه فيلم  اموزش تصويري قالي بافي,تصاوير فيلم اموزش تصويري قالي بافي,بازيگر فيلم  اموزش تصويري قالي بافي,تيتراژ فيلم اموزش تصويري قالي بافي,نقد فيلم اموزش تصويري قالي بافي,سوتي فيلم اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم  اموزش تصويري قالي بافي,فيلم قديمي اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم جذاب اموزش تصويري قالي بافي,دانلود زيرنويس اموزش تصويري قالي بافي,زيرنويس اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم هاليوودي اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم با کيفت720 اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم با کيفيت320 اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم با کيفيت پايين اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم با کيفيت بالا اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم کم حجم اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم ايراني اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم هندي اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم امريکايي اموزش تصويري قالي بافي,دانلود فيلم آلماني اموزش تصويري قالي بافي,دانلود زير نويس انگليسي فيلم اموزش تصويري قالي بافي,دانلود زير نويس فارسي فيلم  اموزش تصويري قالي بافي,برنامه کاربردي اموزش تصويري قالي بافي,دانلود برنامه اموزش تصويري قالي بافي,برنامه توپ اموزش تصويري قالي بافي,برنامه کاربردي ويندوز اموزش تصويري قالي بافي,برنامه خوب اموزش تصويري قالي بافي,برنامه بهينه سازي  اموزش تصويري قالي بافي, برنامه پشتيبان گيري اموزش تصويري قالي بافي,برنامه جديد اموزش تصويري قالي بافي,برنامه بهينه سازي به نام اموزش تصويري قالي بافي,دانلود نرم افزار دکستاب اموزش تصويري قالي بافي,دانلود نرم افزار جديد اموزش تصويري قالي بافي,دانلود نرم افزار قديمي اموزش تصويري قالي بافي,آموزش قالی بافی،سی دی آموزش قالی بافی،فروش سی دی آموزش قالی بافی،فیلم آموزش قالی بافی،شغل قالی بافی،درآمد قالی بافی،آموزش گام به گام قالی بافی،آموزش مرحله به مرحله قالی بافی،تکنیک های قالی بافی،سی دی قالی بافی،
درباره ما
سلام به تمام کربران اینترنتی و هرکسی که تو دنیای مجازی سری میزنه از اینکه این فضا میتونه محل ازادتری برا کسب درامد باشد من هم سعی و تلاش دارم در این زمینه کوششی داشته باشم وهدفم فقط خدمت به کاربرانی است که خریدی اسان از اینجا داشته باشند .ممنون میشم در مورد اندیشه هاتون که برای توسعه کسب ودرامد دراینجا دارید منم بی بهره نگذارید یه دنیا ممنونم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 161
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 59
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 2,082
  • بازدید سال : 23,590
  • بازدید کلی : 179,033
  • کدهای اختصاصی